جستجو پیشرفته محصولات
0
سبد خرید خالی است.
0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
با ورود و یا ثبت نام در وبسایت رسمی دکتر حسن شیخ الاسلامی شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت وبسایت رسمی دکتر حسن شیخ الاسلامی و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

اضافه بنا چیست؟ (صفر تا صد جریمه، تخریب و کمیسیون ماده ۱۰۰)

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

اضافه بنا

«اضافه بنا» یا «تراکم اضافه» یکی از رایج‌ترین و در عین حال پرریسک‌ترین تخلفات ساختمانی است. این تخلف زمانی رخ می‌دهد که متراژ ساخته شده یک ساختمان، از آن چیزی که در «پروانه ساخت» (جواز ساخت) توسط شهرداری مجاز شمرده شده، بیشتر باشد. این اضافه متراژ، چه در حد یک بالکن کوچک باشد و چه یک طبقه کامل، مستقیماً به مرجع قانونی قدرتمندی به نام «کمیسیون ماده ۱۰۰» ارجاع داده می‌شود.

تصمیم این کمیسیون می‌تواند از یک جریمه سنگین تا حکم قطعی «تخریب» متغیر باشد. در این مقاله به شکلی جامع و کاربردی (بر اساس تجربه و تخصص)، بررسی می‌کنیم که اضافه بنا چیست، کمیسیون ماده ۱۰۰ چگونه تصمیم می‌گیرد، و چگونه به عنوان خریدار، گرفتار ملکی با این تخلف نشوید.

چرا «تراکم» و «اضافه بنا» برای شهرداری مهم است؟

برای درک اهمیت موضوع، ابتدا باید «تراکم» را بشناسیم. تراکم، ظرفیت زیستی یک شهر است. شهرداری بر اساس عرض کوچه‌ها، زیرساخت‌های آب و برق، و فضای سبز، مشخص می‌کند که در هر قطعه زمین، چه متراژی و چند طبقه می‌تواند ساخته شود (این در پروانه ساخت قید می‌شود).

«اضافه بنا» یعنی نادیده گرفتن این ظرفیت. این کار مستقیماً منجر به موارد زیر می‌شود:

  • کاهش نور و هوای ساختمان‌های مجاور.
  • فشار مضاعف بر زیرساخت‌های شهری (آب، برق، پارکینگ).
  • افزایش خطرات ایمنی و فنی (در صورت عدم رعایت اصول مهندسی).
  • به هم ریختن چهره و نظم شهر.

کمیسیون ماده ۱۰۰: مرجع تصمیم‌گیری برای اضافه بنا

هرگونه تخلف ساختمانی، از جمله اضافه بنا، به کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ارجاع داده می‌شود. این کمیسیون متشکل از نمایندگان دادگستری، وزارت کشور و شورای شهر است و تصمیمات آن لازم‌الاجراست. این کمیسیون دو راهکار اصلی در برابر اضافه بنا دارد: ۱. حکم تخریب یا ۲. صدور جریمه.

مطالب مرتبط:  روش اجرای نیلینگ: راهنمای جامع گام به گام برای پایدارسازی گودبرداری

حکم تخریب: خط قرمز کمیسیون ماده ۱۰۰

در سه حالت، کمیسیون ماده ۱۰۰ «هیچ» اغماضی نکرده و مستقیماً حکم به «تخریب» بخش اضافه شده می‌دهد:

  1. عدم رعایت اصول سه‌گانه (فنی، بهداشتی، شهرسازی):
    • فنی: بنای اضافه شده استحکام لازم را نداشته باشد (مثلاً ستون‌گذاری ضعیف) و خطرآفرین باشد.
    • بهداشتی: باعث ایجاد مشکل بهداشتی، نَم، یا نرسیدن نور کافی به همسایگان شود.
    • شهرسازی: به چهره شهر آسیب جدی بزند یا اصول معماری منطقه را نقض کند.
  2. تجاوز به معابر شهری (پیشروی):
    • اگر اضافه بنا به معنای جلو آمدن ساختمان و ورود به حریم کوچه، خیابان یا فضاهای عمومی باشد، حکم آن «تخریب قطعی» است، زیرا به حقوق عمومی تجاوز شده است.
  3. عدم پرداخت جریمه صادر شده:
    • اگر کمیسیون رای به جریمه بدهد (یعنی تخلف مشمول تخریب نبوده)، اما مالک متخلف از پرداخت جریمه در موعد مقرر خودداری کند، کمیسیون حکم جریمه را لغو و «حکم تخریب» را صادر خواهد کرد.

نکته مهم: هزینه اجرای حکم تخریب (هزینه کارگر و ماشین‌آلات) نیز از مالک متخلف دریافت خواهد شد.

جریمه اضافه بنا: چه زمانی و چگونه محاسبه می‌شود؟

اگر اضافه بنا مشمول ۳ مورد بالا (به‌خصوص تجاوز به معبر و اصول فنی) نباشد، کمیسیون می‌تواند رای به پرداخت «جریمه» دهد. این جریمه به مالک اجازه می‌دهد تا بنای اضافه شده را (پس از پرداخت) حفظ کند.

فرمول محاسبه جریمه اضافه بنا

میزان جریمه بر اساس «ارزش معاملاتی ساختمان» (که سالانه توسط شهرداری تعیین می‌شود و با قیمت واقعی ملک متفاوت است) محاسبه می‌گردد:

  • برای بنای مسکونی:
    • جریمه هر متر مربع اضافه بنا، بین یک‌دوم (۱/۲) تا سه (۳) برابر ارزش معاملاتی ساختمان است.
  • برای بنای تجاری، اداری یا صنعتی:
    • جریمه هر متر مربع اضافه بنا، بین دو (۲) تا چهار (۴) برابر ارزش معاملاتی ساختمان است.
مطالب مرتبط:  راهنمای جامع کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری

اینکه کدام ضریب (مثلاً ۱/۲ یا ۳ برابر) اعمال شود، بستگی به موقعیت ملک (بر خیابان اصلی، کوچه فرعی و…) و نوع استفاده از آن فضا دارد.

جریمه تخلفات مربوط به پارکینگ (کسری پارکینگ)

یکی از رایج‌ترین انواع اضافه بنا، حذف پارکینگ و تبدیل آن به واحد مسکونی، تجاری یا انباری است.

  • اگر امکان اصلاح و بازگرداندن پارکینگ وجود «نداشته» باشد، کمیسیون برای «کسری پارکینگ» جریمه صادر می‌کند.
  • جریمه هر متر مربع فضای پارکینگ حذف شده، بین یک (۱) تا دو (۲) برابر ارزش معاملاتی ساختمان است. (مساحت استاندارد هر پارکینگ با احتساب فضای گردش، ۲۵ متر مربع در نظر گرفته می‌شود).

راه نجات خریداران: «گواهی پایان کار»

بسیاری از خریداران، ملکی را می‌خرند و سال‌ها بعد متوجه می‌شوند که ملک دارای اضافه بنای غیرقانونی بوده و حالا با جریمه‌های سنگین یا حتی خطر تخریب مواجه‌اند.

تنها سند سلامت قانونی یک ملک، «گواهی پایان کار» است.

  • پایان کار چیست؟ گواهی‌ای از سوی شهرداری که تایید می‌کند بنای ساخته شده «دقیقاً» با پروانه ساخت مطابقت دارد.
  • اگر ملکی اضافه بنا داشته باشد چه؟ شهرداری برای آن ملک «پایان کار» صادر نمی‌کند، مگر آنکه مالک به کمیسیون ماده ۱۰۰ مراجعه کرده و جریمه‌های خود را کامل پرداخت کرده باشد.
  • نتیجه‌گیری برای خریدار: هنگام خرید ملک (به‌خصوص نوساز یا چند سال ساخت)، حتماً «گواهی پایان کار» را از فروشنده مطالبه کنید. اگر ملک پایان کار دارد، یعنی خیال شما از بابت تخلفات اضافه بنا راحت است، زیرا یا تخلفی نداشته یا جریمه آن قبلاً پرداخت و تسویه شده است.

نکته کلیدی: ملکی که پایان کار ندارد، نمی‌تواند «سند تک‌برگ» رسمی دریافت کند.

مطالب مرتبط:  حل اختلاف در مشارکت در ساخت: روش‌ها و مراجع قانونی

سوالات متداول (FAQ)

سوال ۱: تاریخ محاسبه ارزش معاملاتی برای جریمه، چه زمانی است؟

قانوناً، جریمه باید بر اساس «ارزش معاملاتی در زمان وقوع تخلف» محاسبه شود. اگر تاریخ دقیق تخلف مشخص نباشد، بر اساس «تاریخ ارجاع پرونده به کمیسیون» محاسبه می‌گردد.

(H3) سوال ۲: آیا می‌توان به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ اعتراض کرد؟

بله. مالک ۱۰ روز فرصت دارد به رای صادر شده (چه تخریب و چه جریمه) اعتراض کند. اعتراض او در کمیسیون تجدیدنظر ماده ۱۰۰ (با اعضای متفاوت) بررسی خواهد شد.

(H3) سوال ۳: آیا اضافه کردن یک بالکن کوچک هم تخلف «اضافه بنا» است؟

بله. هرگونه ساخت‌وساز (حتی مسقف کردن حیاط خلوت یا بالکن) که خارج از متراژ پروانه باشد، اضافه بنا محسوب شده و باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ تعیین تکلیف شود.

نکته حقوقی مهم: قوانین کمیسیون ماده ۱۰۰ بسیار پیچیده و وابسته به جزئیات فنی و موقعیت ملک شما هستند. این مقاله صرفاً جهت اطلاع‌رسانی است. برای حل مشکل اضافه بنا یا قبل از هرگونه ساخت‌وساز، حتماً با یک وکیل متخصص امور شهرداری یا مهندس معمار مشورت نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

درباره دکتر حسن شیخ الاسلامی

دکتر حسن شیخ الاسلامی، مدرس دانشگاه در رشته های عمران، معماری و شهرسازی با بیش از 15 سال سابقه تدریس، دارای 20 سال سابقه فعالیت در شهرداری تهران و کرج در قسمت معاونت معماری و شهرسازی، دارای پروانه پایه ارشد سازمان نظام مهندسی استان تهران، طراح و سازنده پروژه های ساختمانی بصورت کارفرما، مشارکت، پیمان مدیریت و اجرا

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط



اطلاعات تکمیلی ...
جستجو کنید ...
تبلیغات
جدیدترین دوره ما
آنچه در این مطلب خواهید خواند ...
فرم درخواست مشاوره